A Hiper-Passzívtól a Szuper-Aktívig

Evolúciós szempontból a beszéd a legfontosabb képesség az élővilágban. 

A csecsemők agyában a beszédért felelős terület idegsejtjeire már a születésük előtt myelin réteg nő, ami lehetővé teszi számukra, hogy már az anyaméhben érzékeljék a hangokat, és amint felsírnak, azonnal produkálni is tudják azokat. 

A nyelvtanulás tehát a beszéddel kezdődik és fejlődik, legyen szó anyanyelvről vagy idegen nyelvről. Ráadásul nem hangokban és szavakban, hanem egységekben (szóláncokban) fejlődik: „micsinálsz”, „neszalaggy”, „aggyálpuszitmamának”. 

(A szóláncok olyan szócsoportok, amelyek együtt fordulnak elő. Általában összetartoznak, mint a kifejezések vagy a szabályokat követő nyelvtani szerkezetek). 

Mert az együtt tüzelő idegsejtek összekapcsolódnak. 

Ezek a láncok eleinte rövidek, így könnyen beégnek az ideghálózatba, lehetővé téve, hogy új elemek gyógyuljanak rá a meglévőkre. 

(NB. A nyelvész, Stephen Krashen 50 évvel ezelőtt felállított egy hipotézist: A tanulók akkor fejlődnek a nyelvtudásukban, ha olyan nyelvi inputot értenek meg, ami csak kicsit fejlettebb az adott szintjüknél. Krashen ezt a bemeneti szintet „i+1”-nek nevezte, ahol az „i” a tanuló interlanguage nyelvét jelenti, a „+1” pedig a nyelvelsajátítás következő szintjét). 

Nos, a Lopva Angolul vagy English by Stealth című tankönyvünk pont ilyen! 

A ’Lopva’ szójáték: a nyelv észrevétlenül ráragad a tanulóra, miközben ’részt vesz’ az évszázad rablásának előkészületeiben és végrehajtásában. 

A hanganyag Monty Python ihletésű. ’Terry Jones’ játssza Mrs. Lee-t a 22. leckében! https://www.youtube.com/watch?v=ZqG7dAZL4Y0&t=314s

 Tanulóink a teljesen kezdőtől a középfok előtti (B1) szintig jutnak el! 

Íme egy ajánlás Németh Miklós, vezető szoftverfejlesztőtől: 

(LinkedIn címe: https://www.linkedin.com/in/miklos-nemeth-793491/)

"Ez messze a legjobb angol tankönyv, amit valaha láttam, majdnem olyan jó, mint Hans Oelberg Lingua Latina per sē illūstrāta című könyve. Már csak ezért a könyvért is megéri angolul tanulni. Kedves Zsuzsa, írnál pár szót arról, hogyan találták ki ezt a módszert, vagy honnan adaptálták annak idején? Ennek a könyvnek köszönhetően tanultam meg gyorsan angolul. Annyira érdekes volt a történet, hogy pár hét alatt elolvastam az egészet. Éjjel-nappal a kezemben tartottam, annyira kíváncsi voltam a történetre és a szereplőkre. Nagyszerű munka, zseniális!” 

Jelenleg egy nyomtatott+interaktív e-könyv csomag fejlesztésén dolgozom, valamint a beszéddel való tanítás módszertani útmutatóján. 

A Learning by Speaking lényege, hogy a tanulók végigbeszélik az órát: 

  • hallgassd és ismételd gyakorlattal, 
  • olvasd fel, add elő párgyakorlattal; 
  • drill (felhívás-válasz) párgyakorlattal; 
  • oldd meg a feladatot szóban gyakorlattal. 

Amit persze a végén a témához illő egyéni csevegés zár le. Akkor már nem javítunk semmit.

Mert Krashen szerint: nem javítani kell, hanem a nyelvhelyességet begyakorolni.